introductie week en eerste colleges - Reisverslag uit Krakau, Polen van Esther Baak - WaarBenJij.nu introductie week en eerste colleges - Reisverslag uit Krakau, Polen van Esther Baak - WaarBenJij.nu

introductie week en eerste colleges

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

07 Oktober 2014 | Polen, Krakau

Ik maak met de dag meer rare dingen mee hier :).
Allereerst zijn een aantal dingen die heel gewoon lijken te zijn hier amper verkrijgbaar. Bijvoorbeeld een collegeblok met lijntjespapier. Daar moet je hier lang naar zoeken aangezien alles zo'n beetje ruitjespapier heeft. En op de theedoeken heeft de IKEA een monopoly want die zijn nergens anders verkrijgbaar. De Nederlanders en Belgen die tot nu toe gesproken heb zeggen allemaal hetzelfde. We missen de HEMA!

Ik zal proberen even per dag te beschrijven wat ik gedaan heb de afgelopen week.
Vorige week maandag was er eerst een algemene bijeenkomst om alle buitenlandse studenten welkom te heten. Dit was is de mooiste zaal van de universiteit (zie foto). Daarna hebben we een spel in de stad gedaan met wat opdrachten. 'S avonds was er een bijeenkomst waar de mogelijkheid was om vragen te stellen aan de organisatie van de activiteiten voor Erasmus studenten.

Dinsdag begon met een tour door de oude binnenstad. Dit was erg interessant en leuk gedaan. Als er mensen plannen hebben om ooit naar Krakau te gaan raad ik zeker aan om een tour te doen met de free walking tours. Daarna was er een gamesnight maar dat liep helaas een beetje dood :) maar wel leuk om nieuwe mensen te ontmoeten.

Op woensdag heb ik opnieuw een tour gedaan, maar deze keer door Kazimierz. Dit is de oude joodse wijk van de stad. Ook deze was zeer de moeite waard. Donderdag begon met een rondleiding door de bibliotheek van de universiteit. Deze is zo ingewikkeld georganiseerd dat niemand hier nog naar terug wil. Bijvoorbeeld als ik een boek wil bekijken moet ik dit aanvragen in een ruimte. Dit is niet voor elk boek dezelfde ruimte dus dat is alleen al verwarrend. Dan kom het boek met een soort ingewikkeld transport systeem naar het punt waar het is aangevraagd. Dit duurt een uur :(. Als ik dan het boek wil lenen moet ik het opnieuw aanvragen bij een ander punt. Daarnaast is een groot deel van het zoeksysteem nog niet digitaal en gaat dit met een ouderwetse kaartenbak.
'S avonds was er een tramparty. Feestje in de tram met lichten en muziek terwijl deze rondrijd door de stad. Was heel grappig om alle reacties van de mensen buiten te zien terwijl we langs reden.

De vrijdag was lekker rustig, er was alleen een filmavond. In het weekend heb ik met een aantal mensen die ik de afgelopen week ontmoet heb afgesproken om elkaar nog beter te leren kennen dus dat was er gezellig.

Vandaag heb ik dan eindelijk mijn eerste echte college gehad hier. Was bijna vergeten wat het is om te studeren :). Het meest rare hiervan was dat de docent met een handpop gemaakt van een sok voor de klas ging staan en voor een tijdje deed alsof de sok het college ga. Echt heel erg bizar. Daarna een bijeenkomst gehad met alle buitenlandse geografie studenten. Ik ben blijkbaar geen uitzondering van de helft blijkt uit Nederland te komen. 7 van 15.

Ik ben nu echt helemaal gewend hier en het wordt steeds gezelliger nu ik meer mensen leer kennen!
Ik ben er van overtuigd dat ik me hier de komende maanden wel ga vermaken. En voor de mensen waarvan ik weet dat ze langs komen het is echt een super mooie stad en het gaat leuk worden :)

Ik heb helaas niet zoveel foto's van deze week maar wel een aantal van Krakau in de avond die ook mooi zijn. Ik hoop snel een blog te kunnen schrijven over hoe het studeren hier is. Maar daarvoor moet ik eerst iets meer colleges gevolgd hebben. (dat kan even duren :p).

Groetjes Esther

  • 07 Oktober 2014 - 19:32

    Esmee:

    De tramparty klinkt awesome haha!

    Nog vier weekjes (JIPPIE!) en dan mag je het ons allemaal gaan laten zien, zorg dat je goed voorbereid bent he?


  • 07 Oktober 2014 - 20:36

    Opa En Oma:

    Hallo Esther,

    We vinden het heel mooi dat je daar je draai een beetje hebt gevonden.
    Fijn dat we zo op de hoogte worden gehouden.
    Hier is het rustig, maar soms hebben we ook wel feest hoor.
    Afgelopen Zaterdag b.v. was er een tocht van ruiters en amazones langs wegen en door de bossen.
    Dat alles was georganiseerd door Dier all-in. Britt heeft ook mee gedaan. Ongeveer 90 paarden.
    Zaterdagavond vierde oom Kenneth 70 zijn verjaardag. De verrassingen voor hem waren niet van
    de lucht, eerst kwam zijn dochter uit Amerika, voor hem totaal onverwachts de zaal inlopen en een
    poosje later kwam tante S ook nog. Het was een mooi feest.

    Een hartelijke groet en veel liefs van Opa en Oma.


  • 07 Oktober 2014 - 21:38

    Mark Baak:

    Leuk om te lezen Esther, dank je wel!

  • 10 Oktober 2014 - 17:09

    Wendy:

    Tramparty's, handpoppen... Ik ben benieuwd naar de volgende verhalen :-) xx

  • 11 Oktober 2014 - 13:07

    Ria:

    Zo te lezen heb je je wel vermaakt. Ben heel benieuwd naar je volgende belevenissen.
    XX
    Ria

  • 21 Oktober 2014 - 11:40

    Jeanet Baak:

    Hoi Esther,

    inmiddels het e. e. a. gelezen over jou avontuur in Polen. Erg leuk om dit te lezen.
    Je vermaakt je goed daar zo te lezen.
    Zal ik een Hema vestiging opstarten in Polen ;-). Grapje. Als ik 30 jaar jonger was geweest dan was het misschien een optie geweest. ;-)
    Heb je inmiddels lijntjes papier gevonden?
    Vooral veel plezier daar!
    Liefs,
    Jeanet Baak.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Actief sinds 21 Sept. 2014
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 24625

Voorgaande reizen:

22 September 2014 - 23 Februari 2015

Krakau :)

Landen bezocht: