Zakopane - Reisverslag uit Zakopane, Polen van Esther Baak - WaarBenJij.nu Zakopane - Reisverslag uit Zakopane, Polen van Esther Baak - WaarBenJij.nu

Zakopane

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

28 Oktober 2014 | Polen, Zakopane

Het weer hier is in een week tijd helemaal omgeslagen. Vorige week dinsdag kon ik nog makkelijk met met zomerjas over straat. Vandaag was het al te koud om zonder handschoenen naar buiten te gaan. Op zo'n moment denk je toch wat was er eigenlijk mis met studeren in Spanje of Italië? :)

Ik ben dit weekend met 4 meiden (Dora, Hanna, Mellisande en Yaiza) naar Zakopane gegaan. Dit is een bergstadje op ongeveer 100 km van Krakau, vlak bij de grens met Slowakije. De stad staat bekend om zijn bouwstijl. De meeste huizen zijn van hout en zien er echt mooi uit. Dit heeft ook zijn nadelen. Het kost veel om ze te onderhouden en vaak mag er niet zo veel aan veranderd worden vanwege de monumenten status. Dit heeft tot gevolg dat mensen zelf hun huis in de brand steken om zo het geld van de verzekering te kunnen ontvangen en een nieuw modern huis te bouwen. Dora, die zelf uit Krakau komt, heeft een vriendin die naar Nederland verhuisd is. En de ouders van die vriendin hadden een appartementje in Zakopane. Dus via via konden we daar goedkoop in.

Vrijdagochtend vroeg zijn we vertrokken met de auto. Halverwege kwam Dora erachter dat ze de sleutel vergeten was. Dus konden we weer terug naar Krakau. Uiteindelijk kwamen we rond 1 uur aan in het appartement. Daarna zijn we meteen een wandeling gaan maken. Helaas was het heel erg mistig. Dus het uitzicht op de bergen moesten we hebben van de reclameborden langs de weg. Na een wandeling van 3 uur zijn we terug gegaan om te gaan eten. En daarna de beste oplossing voor als het koud is: appelsap opwarmen en dat dan mengen met wodka. :p.

Zaterdag zijn we 6 uur lang de bergen in gegaan. We hebben een wandeling gemaakt naar Morskie Oko. Dit betekend oog van de zee. Hier ligt een mooi meer boven. Het mindere is dat het zo toeristisch is dat de hele weg was geasfalteerd. Gelukkig zijn er in deze tijd van het jaar niet zo veel mensen meer. Het was een geweldige wandeling met mooie uitzichten. Het weer was beter geworden en geen mist meer, zodat het mogelijk was om de bergtoppen te zien. Ik heb de eerst sneeuw gezien. Boven in de bergen lag al een aardig dik pak dus dat beloofd wat :(. Daarna weer lekker uit eten en aan ons favoriete drankje.

Op zondag hebben we wat rustiger aan gedaan. We waren allemaal moe. Combinatie van het koude weer, weinig slaap, veel wandelen, en misschien een beetje de wodka. We zijn het stadje gaan verkennen en uiteindelijk lekker lui met een kabelbaan naar boven gegaan. Daar van het uitzicht genoten op Zakopane. Helaas ging het weekend veel te snel en moesten we weer terug naar Krakau.

Deze week heb ik eindelijk een voor een vak een boek doorgekregen dus misschien kan ik hier ook nog wat nuttigs gaan doen de komende week. :). In ieder geval heb ik veel zin in volgende week omdat dat mijn vriendinnen uit Utrecht komen!
Tot snel xx

• 29 Oktober 2014 - 12:04

Jeanet Baak:

Lieve Esther, Wat hebben jullie een leuk weekend achter de rug. Fijn dat jullie de tijd hebben, naast het vele leerwerk i.v.m. je studie. ;-)
    Ik volg je op de voet.
    Geniet van je mooie ervaringen daar.
    Liefs,
    Jeanet.

• 29 Oktober 2014 - 17:31

Opa En Oma:

Hallo Esther,
    Als wij zo lezen dan red Esther zich wel.
    In alle geval heb jij veel verder gelopen dan wij.
    Sneeuw hebben we ook niet gezien.
    Ga maar mooi genieten en studeren.

Groetjes en veel liefs van Opa en Oma.

• 29 Oktober 2014 - 19:52

Mark Baak:

Goed verhaal weer, dank!

Francisca heeft het snel koud, ik zal haar de tip van de warme appelsap met wodka doorgeven ;-)