Food and Drinks - Reisverslag uit Krakau, Polen van Esther Baak - WaarBenJij.nu Food and Drinks - Reisverslag uit Krakau, Polen van Esther Baak - WaarBenJij.nu

Food and Drinks

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

01 November 2014 | Polen, Krakau

Ik heb natuurlijk de afgelopen weken kennis gemaakt met het eten en drinken in Polen. Dus hier wat tips voor als je ooit denkt naar Polen te gaan.

Allereerst wordt hier bijna alle alcohol met een rietje gedronken, dus ook bier!
Toen ik ging googelen naar eten uit Polen voor mijn afscheidsfeestje werd ik niet heel erg vrolijk van het eten. Maar het valt allemaal gelukkig mee. Het is echt super lekker. Hier een paar voorbeelden :)

Het meest bekende gerecht uit Polen is pierogi. Deeg gevuld met vullen van bijvoorbeeld gehakt, kaas, aardappelen, spinazie etc.
Daarnaast natuurlijke de wodka Ik ging hierheen om wat te leren en heb geleerd dat er dus heel veel verschillende smaken zijn.
Ook is warm bier hier normaal om te drinken. We hebben het geprobeerd omdat we dachten dat klinkt zo ranzig dat moeten we proberen. Maar het blijkt erg lekker te zijn.
Daarnaast eten ze hier veel Grutten. Dit was een compleet nieuw Nederlands woord voor mij toen in de vertaling ging opzoeken. Het is een graan wat het best te beschrijven is als een combinatie van couscous en rijst. En dat stoppen ze hier in veel gerechten.

Het belangrijkst uit Krakau zijn de obwarzanki. it is een soort van kruising tussen een bagel en een pretzel (foto). Het komt traditioneel uit krakau en mag alleen hier in de omgeving gemaakt worden. Het is de perfecte lunch voor studenten.
Traditioneel fastfood uit polen is de zapiekanki. Een soort stokbrood met groenten een kaas erop. Deze heb ik nog niet gegeten en ik denk dat het op zich wel duidelijk is waarom :p.

Sernik is de Poolse versie van cheescake. Deze is net iets anders maar smaakt ook heel lekker. Daarnaast is er Poolse appeltaart Charlotka (Charlotte). Deze was ook goed, maar niet zo goed als de appeltaart van oma!

• 01 November 2014 - 19:09

Steef:

Grutjes, wat een ontzettende variatie aan eten ;)

• 01 November 2014 - 19:10

Jeanet Baak.:

Hoi Esther, een ding is zeker je komt daar niet om van de honger. Ik vind het er allemaal best lekker uit zien. De appeltaart van je Oma is inderdaad niet te evenaren. ;-) Maar de cheescake ziet er wel erg lekker uit hoor.
    Nou lieverd, eet smakelijk en als je weer terug bent mag je wel een keertje Pools koken voor ons! ;-) Nog veel plezier daar.
    Groetjes, Jeanet.

• 02 November 2014 - 13:51

Ria Baak:

Ha die Esther,
    Het ziet er op de foto's niet slecht uit. Schrijf je wel de recepten op zodat je het hier ook nog eens klaar kunt maken? De Poolse winkel zit immers om de hoek dus voor de ingrediënten!
    Succes met de studie.
    Groetjes, Ria

• 03 November 2014 - 21:34

Opa En Oma:

Hallo Esther,

Als we dit zo lezen dan heb je daar aan eten geen gebrek, gelukkig maar.
    De namen van die gerechten klinken ons niet bekend in de oren.
    Succes met de studie en eet maar lekker van de Pieragi, Obwarzanki en Zapiekanki.

Veel liefs en groeten van Opa en Oma.

• 07 November 2014 - 12:13

Wendy: