terug naar de kabouters - Reisverslag uit Krakau, Polen van Esther Baak - WaarBenJij.nu terug naar de kabouters - Reisverslag uit Krakau, Polen van Esther Baak - WaarBenJij.nu

terug naar de kabouters

Door: esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

15 Januari 2015 | Polen, Krakau

Afgelopen weekend naar Wroclaw geweest. (zegt vrotswav). Ik ben hier vorig jaar juni ook al geweest, met een studiereis. De stad staat bekend om zijn kabouters, ze hebben er dan ook maar even 302 neerkwakt in de stad. Daarnaast bestaat de stad vooral uit eilandjes en daarom zijn er heel erg veel bruggen. Op een van de eilanden, met de kathedraal erop, worden ’s avonds de gaslampen nog aan gestoken en ’s ochtends weer uit gedaan. Helaas is het ook een soort afscheidstripje geworden. De laatste keer op pad, hierna zijn de tentamens en dan is het alweer voorbij.

Op zaterdag zijn we ook de free walking tour gaan doen, want ja die hebben ze hier ook. Toch meer gezien dan de vorige keer en begon me pas tijdens de toer weer wat te herinneren van vorig jaar. ’s Middags zijn we op mijn verzoek gegaan naar de wijk waar ik vorig jaar veldwerk heb gedaan. Ik wilde zien, omdat ze toen daar heel erg bezig zijn, of er dingen veranderd zijn. Helaas was het te mooi om waar te zijn. Ik kon niet het verschil zien. En het bizar in twee gedeelde gebouw was nog precies hetzelfde. Misschien over 10 jaar nog maar eens proberen. ’s Avonds maar even de Poolse boeren geholpen die door de boycot van Rusland hun appels niet meer kwijt kunnen, dus dan moeten wij helaas appelcider drinken .

Op zondag hebben we een ‘speurtocht’ gemaakt naar de kabouters. Maar het zijn er zo veel dat het niet heel erg moeilijk is. Daarna door de stad gelopen en naar de Japanse tuin. Leek een goed idee. Maar op zich hadden we ook wel kunnen bedenken dat deze in de winter wel eens gesloten zou kunnen zijn. Maar goed wel een stukje van de stad gezien waar we anders niet waren gekomen. Daarna, je gaat dit niet geloven, naar een Nederlandse frietzaak gegaan. Deze bleek daar te zitten. We hebben een patatje pindasaus en joppiesaus gegeten. Het is heel erg raar, omdat je de geur herkent, ruikt het er toch een beetje naar ‘thuis’

Helaas is nu de drukte toch begonnen en zijn de komende twee weken de tentamens aan de beurt. Aangezien we nog geen boeken hebben, wordt het voor het vak de geografische problemen van krakow wikipedia leren. Want dat is wel ongeveer het niveau van het vak. Over de problemen hebben we bij dit vak helaas nog niks geleerd. Het gaat hier toch allemaal even anders. Zo mag je voor een vak ook kiezen wanneer je het tentamen wilt leren. Dus het mag a.s. maandag maar ook een week erna. Ik vraag me af of die man zin heeft om 2 verschillende tentamens te maken, ik denk het namelijk niet.

Groetjes Esther

• 16 Januari 2015 - 00:39

Steef:

Ik denk eigenlijk niet, als ik dit zo hoor, dat die man de moeite neemt om 2 tentamens te maken ;)

• 16 Januari 2015 - 09:57

Jeanet Baak:

Hoi lieve Esther, hartelijk dank weer voor de update vanuit Polen. Altijd erg leuk om te lezen.
    Sterkte gewenst met de tentamens!
    En ja wat gaat de tijd toch snel he, over een zeer korte tijd kom je al weer naar ons kleine maar O zo mooie Nederland. :-)
    Liefs,
    Jeanet.

• 16 Januari 2015 - 13:03

Ria:

Hoi Esther,
    Bedankt voor de leuke verslagen. Misschien toch een keer die kant op voor een vakantie:)
    Succes met de tentamens!.
    Groetjes,

Ria

• 16 Januari 2015 - 16:52

Hennie:

Lieve Esther,

Welke stad is mooier Krakau of Wroclaw?
    Ik vind die kabouters geinig, hoeveel foto's heb je ervan?

Zitten ze supergoed vast?

Groetjes en liefs,
    Mamsie

• 19 Januari 2015 - 21:10

Mark Baak:

Fijn dat jullie je opofferen voor de Poolse boeren!