Wat is het hier toch allemaal goed geregeld!? - Reisverslag uit Krakau, Polen van Esther Baak - WaarBenJij.nu Wat is het hier toch allemaal goed geregeld!? - Reisverslag uit Krakau, Polen van Esther Baak - WaarBenJij.nu

Wat is het hier toch allemaal goed geregeld!?

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

21 Oktober 2014 | Polen, Krakau

Het is een tijdje geleden dus bij deze een update van wat ik allemaal gedaan heb.

Ik ben de afgelopen 2 weken vooral bezig geweest met het volgen van colleges. De vijf die ik er per week heb :p. Maar goed blijkbaar houden ze hier van op tijd want elke maandag beginnen mijn colleges om 7.45! Ik weet niet wie dat verzonnen heeft, maar ik denk niet dat er in Utrecht veel studenten (en docenten) zouden komen opdagen om deze tijd. Maar goed de vakken die ik volg zijn wel heel interessant. Ik zal ze even noemen.
Geografische problemen van Krakau
Sociaal economische geografie van centraal Europa
Fysische geografie van centraal Europa
De holocaust en zijn culturele betekenis
De geschiedenis van de Poolse cultuur
Daarnaast is het heel mooi dat ze eigenlijk geen goede boeken hebben in het Engels, in ieder geval voor deze vakken. Ze komen hier met de reden dat er tijdens het communisme geen Engelse boeken zijn geschreven. En dat heeft niemand de afgelopen 25 jaar kunnen doen? Maar goed voor een aantal vakken blijft het voorlopig nog onduidelijk wat ik moet leren voor een tentamen.

Zaterdag 11 oktober ben in met de ESN (erasmus student network) naar Auschwitz gegaan. Het was heel indrukwekkend om te zien. Het is goed om te zien en er geweest te zijn maar tegelijkertijd was het ook heel heftig om te zien. Het meest heftige was toch wel een hele grote berg met haar dat bewaard is van de slachtoffers.Dit lag tentoon gesteld in een vitrine. Daarnaast is het ook heel raar om te zien dat het eigenlijk heel commercieel en toeristisch is geworden. Maar toch goed om een keer gezien te hebben in je leven.

Het geval van de boeken is een mooi voorbeeld van de organisatorische chaos op de universiteit. Het mooie is dat ik wel tegenstrijdigheden ontdek op hoe het hier geregeld is. Van het perfectionisme van het krijgen van een bonnetje als je 1 zloty betaald om naar de wc te gaan naar de organisatorisch chaos op de universiteit. Het voor elk departement weer anders hoe de inschrijving verloopt. Daarnaast weet je bij een aantal vakken pas na een paar weken of je echt tot het vak toegelaten bent . Terwijl het vak dus dan al een aantal weken bezig is. En dan is er niet meet de mogelijkheid om je voor een ander vak in te schrijven. Super raar. Daarnaast hebben ze in de grote gebouwen hele creatieve manieren van nummering om het lekker simpel te houden. Zo heb je bijvoorbeeld 01.02.01.15. Dat is dan een lokaal op de begane grond, vandaar de 1 :p. Daarnaast is dan het nummer van het departement, in dit geval geografie. Dan nog een keer aangeven dat het op de begane grond is voor het geval dat je dat gemist dan en dan lokaal 15. Lekker simpel dus als je de weg moet vinden de eerste keer.

Ik hoop snel weer wat nieuwe dingen te beleven om over te schrijven :)

• 23 Oktober 2014 - 20:48

Mark Baak:

Leuk om te lezen weer!

• 26 Oktober 2014 - 00:23

Steef:

Dat pas 3 weken na de start pas weten of je ingeschreven bent deden ze op SDSU ook. Superhandig voor als je even wilt verkennen of een vak bij je past en dan een aantal vakken laten vallen (want je schrijft je standaard voor te veel vakken in), behalve als je Lisa heet natuurlijk ;)